شیر گازی مهشیر

شیر گازی مهشیر

گروه تولیدی مهشیر در سال 1385 با هدف تولید شیرآلات صنعتی و ساختمانی در استان تهران تاسیس شد. از تولیدات این گروه می توان به تولید انواع شیر های گاز، شیر آتش نشانی، شیر کولری و … اشاره کرد. این گروه در زمینه تولید انواع مقاطع برنجی نیز بیش از نیم قرن است که فعالیت می کند. و این موارد نشان دهنده قدمت دراز این گروه در زمینه تامین مواد اولیه و تولید شیرآلات و حضور مستمر گروه صنعتی مهشیر در حوزه تاسیسات می باشد.

شیر توپی یا بال ولو مجهز به یک دیسک کروی برای باز و بسته کردن جریانات سیال است. طراحی شیر توپی یا شیر گازی که به این اسم در بین مصرف کنندگان در ایران بیشتر شناخته شده است به گونه ای است که یک آب بندی بسیار محکم و بدون نشت را برای سالها تضمین کرده و به همین دلیل از لحاظ استاندارد صنعتی برای پایانه های خط لوله بکار می رود.

در این قسمت سغی داریم در مورد مزایا و معایب شیر گازی شرح دهیم:

مزایای شیر گازی:

باز و بسته شدن سریع با یک حرکت چرخشی 90 درجه (ربع گرد)

اطمینان از ساختار بسیار محکم آن بدون نیاز به نیروی گشتاوری بالا

داشتن یک طراحی متراکم و جمع و جور این تفاوت اصلی بین شیر توپی و شیر گیت یا دروازه ای است که هر دو وسیله برای باز و بسته کردن می باشند.

معایب شیر گازی:

شیر گازی و یا به عبارت دیگر بال ولو از قابلیت تنظیم و کنترل ضعیفی برخوردار است، زیرا برای انسداد و قطع جریان طراحی شده نه تعدیل آن.

کنترل جریان باعث می شود که سیت به دلیل سرعت بالا و فشار زیاد جریان در شیر تا حدی در معرض فرسایش قرار بگیرد. این سایش و اصطکاک به مرور زمان باعث نشت شیر خواهد شد.

از شیر گازی نمی توان برای عبور مخلوط مایع و جامد استفاده کرد زیرا تجمع ذرات معلق و باقی مانده باعث نشت دریچه می شود. این ذرات در حفره هایی در مجاورت بال و سیت حالت جامد پیدا کرده و سفت می شوند. شیرهای توپی برای گازها و سایر جریانات مایع بسیار کارآمد هستند.

تمیز کردن داخل شیر گازی مشکل است.

وقتی که اهرم همتراز لوله است شیر باز بوده و هنگامی که عمود بر لوله است شیر بسته است. در هر وضعیت دیگری شیر نیمه باز یا نیمه بسته و در حال تعدیل جریان است.

نحوه کار شیر گازی به این صورت می باشد که توپ درون شیر دارای مجرایی است که هنگامی که کاملاٌ با دو انتهای شیر تراز شود جریان آزادانه از طریق آن عبور می کند و هنگامی که مجرا کاملاٌ بر انتهای دستگاه عمود است شیر به طور کامل مسدود می شود. مجرا در هر وضعیت دیگری قرار بگیرد جریان به طور جزئی قطع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *